התפשלות מעיים בילדים ותינוקות intussusception

התפשלות מעיים בילדים ותינוקות

מצב הדורש פתרון דחוף בו מעי נכנס בצורה טלסקופית לתוך מעי אחר ועלול להגרם נזק בלתי הפיך למעי. תסמינים אפשריים:  אי שקט ואפטיה לסירוגין. הקאות לעיתים הקאה ירוקה וצואה מעורבת בדם. שכיח יותר בגיל 3 חודשים עד גיל 3 שנים.

מהי התפשלות מעיים?

התפשלות מעיים היא מצב החירום בטני השכיח ביותר הפוגע בילדים מתחת לגיל שנתיים.

זה קורה כאשר חלק אחד מהמעי גולש מעבר לחלקו הבא, בדומה לחוליות הטלסקופ.

כאשר "הטלסקופיה" הזו מתרחשת:

זרימת הנוזלים והמזון דרך המעי עלולה להיחסם.

המעי יכול להתנפח ולדמם.

אספקת הדם לחלק הפנימי במעי יכולה להיחסם. בסופו של דבר, חלק מהמעי יכול לעבור נמק.

התפשלות מעי היא מצב חירום רפואי שדורש טיפול מייד.

מהם הסימנים והתסמינים של ההתפשלות מעיים?

תינוקות וילדים הסובלים מהתפשלות סובלים מכאבי בטן עזים ש:

• לעתים קרובות מתחילים בפתאומיות.
  • גורם לילד למשוך את הברכיים כלפי החזה.
  • גורם לילד לבכות בקול רם מאוד.

בין לבין הכאב מוקל, הילד יכול להפסיק לבכות זמן מה ונראה שהוא מרגיש טוב יותר. הכאב בדרך כלל בא והולך אך כשהוא חוזר הוא חזק מאוד.

התסמינים יכולים לכלול גם:

• בטן נפוחה
  • הקאות לעיתים מרתיות
  • צואה לעיתים מעורבבת בדם וריר, בצבע  ג'לי דומדמניות
  • ככל שהמחלה נמשכת, הילד עשוי:
  • נחלש
  • לפתח חום

נראה כי הוא נכנס להלם, בעיה רפואית מסכנת חיים בה חוסר זרימת הדם לאיברי הגוף גורם ללב לפעום במהירות ולחץ הדם לרדת

מה גורם להתפשלות מעיים?

התפשלות מעי נגרמת לרוב מהגדלת בלוטות לימפה משני למחלה ויראלית באופן נדיר ניתן למצוא סיבות נוספות לדוגמא: סעיף במעי הדק, גידול, פוליפ וכד'.

כיצד רופאים מאבחנים ומטפלים בהתפשלות?

בדרך כלל רופאים בודקים אם מדובר בהתפשלות מעי  אם ילד סובל מהתופעות חוזרות של כאב, מושך את הרגליים, מקיא, מרגיש מנומנם או מעביר שרפרפים בדם ובריר.

הרופא יבדוק את הילד, תוך שימת לב מיוחדת לבטן, שעלולה להיות נפוחה או רכה למגע. לפעמים הרופא יכול להרגיש את החלק במעי המעורב כעין נקניק בבטן ימנית.

אם הרופא חושד בהתפשלות מעיים, הילד עשוי להישלח לחדר מיון. לרוב, רופאים שם יבקשו מכירורג ילדים לראות את הילד מיד. רופא המיון עשוי להזמין אולטרסאונד בטן, שלעתים יכולים להראות חסימה במעיים. אם הילד נראה חולה מאוד, מה שמעלה חשד לנזק למעי, המנתח עשוי לקחת את הילד מיד לחדר הניתוח כדי לתקן את הבעיה.

אחרת ניתן לבצע ניסיון החזרה באמצעות חוקן אויר תחת שיקוף או סונר.

שני סוגים של חוקנים יכולים לעתים קרובות לאבחן ולטפל בהתפשלות בעת ובעונה אחת:

בחוקן אוויר, הרופאים מניחים צינור רך קטן באזור פי הטבעת ומעבירים אוויר לאורך המעי הגס. האוויר עובר למעיים ומדגים את המעי. אם יש התפשלות זה מראה את המבנה הטלסקופי במעי. במקביל, לחץ האוויר פורש את החלק הפנימי של המעי ומרפא את החסימה.

בחוקן בריום משתמשים בתערובת נוזלית הנקראת בריום במקום אוויר כדי לתקן את החסימה באותה צורה. שני סוגי החוקנים בטוחים מאוד ובדר"כ יעילים כטיפול. במקרים בודדים, התופעה עלולה לחזור  בדרך כלל תוך 72 שעות מרגע הטיפול אך גם מאוחר יותר.

אם המעי נפגע או  שהחוקן לא עובד או שהילד חולה מכדי לנסות חוקן, הילד יזדקק לניתוח. מנתחים ינסו לתקן את החסימה, אך אם נגרם נזק רב מדי, החלק החולה של המעי יוסר.

לאחר הטיפול הילד ישהה בבית החולים ויקבל הזנה תוך ורידית (IV, דרך וריד) עד שיכול לאכול ותפקוד המעי התקין יחזור. רופאים יעקבו מקרוב אחר הילד בכדי לוודא שחסימת המעיים אינה חוזרת. חלק מהתינוקות עשויים גם לקבל אנטיביוטיקה למניעת זיהום.

מתי עלי להתקשר לרופא?

התפשלות מעיים היא מצב חירום רפואי. התקשר לרופא שלך או קבל עזרה רפואית לשעת חירום מייד אם לילדך יש תסמינים של ההתפשלות, כגון:

• כאבי בטן עויתיים  חוזרים ונשנים
  • הקאות