דלקת תוספתן

דלקת תוספתן הינה מחלה דלקתית לא מדבקת של סעיף קטן של המעי העיוור שנמצא בבטן ימנית תחתונה. אבחון מוקדם וטיפול מהיר מביא לרוב להחלמה מלאה מהירה. כאשר התוספתן מנוקב ומוגלה פורצת ממנו לחלל הבטן המחלה הופכת לחמורה הרבה יותר ואף עלולה לעיתים לסכן חיים.

מהי דלקת התוספתן?

התוספתן הוא סעיף קטן המחובר למעי הגס שבצד ימין התחתון של הבטן. כאשר הסעיף מודלק, זה נקרא דלקת התוספתן.

דלקת התוספתן היא מצב חירום. חשוב לדעת מה לחפש ולקבל טיפול רפואי מייד.

מהם הסימנים והתסמינים של דלקת התוספתן?

הסימנים הראשונים לדלקת התוספתן הם לרוב חום קל וכאבים סביב הטבור. זה אולי נראה כמו כאב בטן רגיל. אך בדלקת התוספתן, הכאב בדרך כלל מחמיר ועובר לצד הימני התחתון של הבטן.

אם ילדכם סובל מכאבי בטן, היו ערניים  לסימנים אפשריים של דלקת התוספתן:

• כאבים חזקים, בעיקר סביב הטבור או בחלק הימני התחתון של הבטן
  • חום נמוך
  • תאבון ירוד
  • אובדן תיאבון
  • בחילה  והקאה
  • שלשול (כמויות קטנות במיוחד עם ריר)
  • הליכה עם כיפוף לצד ימין (קשיים במעבר משכיבה לישיבה עקב כאב בטן ימנית תחתונה)

אם הכאבים מתפשטים על פני הבטן, זה עשוי להיות ביטוי להתנקבות בתוספתן. וזה מצב רציני. חום גבוה המגיע ל- 40 מעלות צלזיוס הוא סימן נוסף לתוספת שהתנקב.

במצבים כאלה התקשרו מיד לרופא שלך אם אתה חושב שלילדך יש דלקת בתוספתן. ככל שהדלקת מאובחנת מוקדם יותר , יהיה קל יותר לטפל בה.

התוספתן הוא צינור מעי קטן בצורת אצבע המחובר למעי הגס. הוא נמצא בבטן התחתונה, קרוב למקום בו המעיים הגדולים והקטנים מתחברים.

אילו בעיות יכולות להתרחש?

אם לא תוספתן מודלק לא מוסר, יש לו פוטנציאל להתנקב בתוך כ 48-72 שעות מתחילת התסמינים. מצב זה עלול לפזר חיידקים בגוף. הזיהום עלול ליצור אוסף גדול של מוגלה (מורסה) או להתפשט ברחבי הבטן.

מי חולה בדלקת התוספתן?

דלקת התוספתן פוגעת בעיקר בילדים ובני נוער בגילאי 5-20. זה נדיר אצל תינוקות.

מה גורם לדלקת התוספתן?

כאשר התוספתן נסתם, חיידקים יכולים לצמוח בתוכו ולגרום לזיהום. חלק מהדברים שעשויים לחסום את התוספתן  הם:

צואה קשיחה נוקשה (פקאליט)

בלוטות לימפה נפוחות במעיים (למשל אחרי מחלה ויראלית)

טפילים וזיהומים אחרים

דלקת התוספתן אינה מדבקת. ילדים לא יכולים להידבק ממישהו חולה.

כיצד מאבחנים דלקת התוספתן?

הסימפטומים של דלקת התוספתן יכולים להיות דומים לאלה של בעיות רפואיות אחרות (כמו אבנים בכליות, דלקת ריאות או דלקת בדרכי השתן). כך שהאבחנה יכולה להיות מאתגרת במיוחד בהתחלה ובמיוחד אצל ילדים מתחת לגיל 4.

כדי לברר אם לילד יש דלקת התוספתן, רופא יבדוק את הבטן אם יש סימני דלקת בבדיקה . הרופא יזמין בדיקות דם ובדיקות שתן. חלק מהילדים   גם יעברו אלטראסאונד בטן CT בטן או MRI מכוון לתוספתן.

הצוות הרפואי עשוי להנחות אותכם לא לתת לילדכם אוכל או שתייה. זה במקרה שילדך זקוק או עלול להיזקק לניתוח.

כיצד מטפלים בדלקת תוספתן?

בשלבים ראשוניים ובמקרים מתאימים ניתן לטפל בטיפול אנטיביוטי תוך ורידי בלבד באשפוז. במידה והמנתח יחשוב כי יש לתקדם להוצאת התוספתן הנגוע הוא יזמין חדר ניתוח. לרוב, מנתחים משתמשים במכשיר קטן הנקרא לפרוסקופ כדי להסיר את התוספתן דרך חתכים קטנים על הבטן.

צוות הטיפול עשוי להעניק לילדכם נוזלים תוך ורידי (IV) ואנטיביוטיקה לפני הניתוח ואחריו. זה עוזר במניעת בעיות כמו זיהום. ילדים מקבלים תרופות נגד כאבים אם הם זקוקים לכך.

ילד שעבר כריתת תוספתן שהתנקב עשוי להזדקק לשהות בבית חולים זמן רב יותר לאחר ניתוח התוספתן. זה נותן לאנטיביוטיקה זמן לטפל בכל החיידקים שהתפשטו בגוף.

האם ניתן למנוע דלקת התוספתן?

אין דרך למנוע דלקת התוספתן. אך כאשר ילדים מקבלים את הטיפול הרפואי הנכון במהירות, רופאים בדרך כלל מאבחנים ומטפלים בהם בהצלחה מרובה.